Valborgsmässoafton

Idag är det Valborg.
Dagen man välkomnar våren.
BUT, I´ve got news.
I Södra Sverige har vi haft vår jättelänge. MINST en vecka.
Inte som i Boden hos Jennie, att man fortfarande skottar snö och smaschar isrännor =P
(Jag VET jag kommer få en elak blick nu haha)
Iof så har det snöat 4 gånger denna vinter. En gång kom det Jättemycket! nästan 20 cm, det du, Jennie =P

Men iaf.
I Göteborg har vi haft strålande sol i nästan 2 hela veckor. Inte en ynka liten droppe!
Så rent spontant kan man säga att vi haft mer uppehåll nu än hela förra året, när Säveån ödelade Partille, Mölndalsån överlade Mölndal och man fick simhud mellan tårna.
Peppar peppar ta i träd.
Hoppas att vi kommer få en lika underbar sommar.

På sätt och vis önskar jag ju självklart uppehåll, värme och sol idag.
Man står på avenyn och solen skiner, barnen skrattar och människor pratar med varandra i trevlig ton ( iaf till vagnarna börjar rulla, och alla skall "knô saj in")
Så långt så bra. Klart jag inte vill stå i ösregn, med smink till kindbenen, blöta skor och huttra med två skrikande missnöjda barn. Och inte se ett piss.
Eldarna man ser efteråt går inte att tända av hällregnet och korven tas hem rå igen. För att kokas på spisen. Extra spännande med ett Lagerblad.
Så ur egen vinnings skull är detta perfekt....

MEN, alltid ett litet MEN

Valborg har även en mörk sida.
Sprit, fylla, droger, ofrivillig sexdebut, övergrepp, rån, hot, förstörelse, skadegörelse, langning.
Visst, detta sker året om, dagligen, i ditt kvarter, och det händer folk du känner.
Men, rent statistiskt visat är Valborg en av de värsta helgerna i Sverige.

Ungdomarna får lätt tag i Sprit. Man ber syskon köpa ut, man ber kompisar eller så åker man bara helt simpelt ner till Stig center, tar ögonkontakt med en chaffis och vips har man en flaska vodka för 200 spänn.
Ungdomarna har egna langare som man ringer och tar beställning hos, sen kör han ut det.
Hur fan är dessa människor funtade?
Kan väl mer förstå en orolig brorsa som köper 3 starköl och vet att brorsan dricker "rätt" istället för massa jävla hopkok och blir magpumpad 2 timmar senare.
Men ändå inte.
Åldersgränsen finns av en anledning.
Kroppen växer, den utvecklas och alkoholen trasar sönder dom sista fina kärlen man sen skall leva med resten av livet.
Ojojoj, nu kommer Petter svara nytt fyndigt om hur elak jag är som inte låter han få dricka ifred.

Idag när man hör ungdomar är det inte "hoppas jag inte blir för full" utan mera "Fii saaaaaatan va full jag skall bli idag!!" Det handlar endast om att bli fullast på så kort tid som möjligt. Varför?
För att bli den man kanske egentligen är som man inte vågar visa än? För att kunna göra saker man är osäker på och sen skylla på spriten? För det är inte många ungdomar som säger, jag skall bara ta en bärs, för att det är så gott? Eller beror det på det enkla grupptrycket?
E det verkligen så häftigt att inte kunna stå rak? Att vingla ner för gatan och tro man äger stan?
Still, I´ve got news...

Det är inte sexigt för 5 öre. Fruktansvärt beklagligt- JA, skrämmande - JA och ett solklart fall för idioter att tro att dom äger tjejjen och kan ta för sig. Tafsa lite, klämma lite, känna lite, och kanske rent av utnyttja lite.
Sen skyller man på att "hon ville" och domen faller att tjejjen får skylla sig själv som var i sånt skick att mannen inte uppfattade ett NEJ, som hon kanske orkade väsa eller snyfta ur sig. Men motstånd, det gjorde hon inte.

Ligor drar runt på stan, i bästa fall ( om det finns sånna) så snor dom ur väskan när man inte är medveten, men i sämsta fall så får man utslagna tänder, skallbensfrakturer och knivhugg.
Förut var rån "hit med pengarna" nu är inte det så längre.
Fast man får sina saker lika snabbt är inte rånet över förrän offret ligger blödande, bedjande för sitt liv sönderslagen. Kanske överlever han eller hon, kanske inte.

I år är blodcentralerna tömda på blod. Man vädjar i radio och tv att lämna blod då blodbanken som sagt är tömd!!
Man köper in 90 påsar blod från övriga Sverige och ställer in viktiga operationer.
Hur fasiken skall vi klara Valborg? Skall folk dö, på operationsborden, i ambulansen och barn och mammor på förlossning mista livet pga att blodet gått till onödliga misshandlar för en sketen telefon?
Så har ni möjlighet. Lämna blod under dagen!!!!

Vet att min lilla blogg inte kommer förhindra ungdomar från att dricka, slå ner folk eller ändra sig makligt.
Jag hoppas bara, att ni är förståndiga nog SJÄLVA, utan att vi gamla ( shit jag är gammal!!!) skall behöva tjata å gnälla. Och vara en pain in the ass!
Tänk er för.
Ta inte den där sista ölen mellan redlös och medvetslös om ni nu promt måste dricka...
Sup er inte så redlösa att ni inte kan stå på benen och veta vart ni befinner er!
Slå inte ner folk för en sketen telefon!
Det är inte värt det.
I värsta fall: Låt inte ett misstag bestraffas med döden!

Till föräldrar där ute!
Det är fanimej ERT ansvar veta vart ert barn befinner sig ikväll!
Ring en extra gång på mobilen och kolla så det är OK.
Hämta upp ert barn efter "festen" om ni nu låter dom gå!
Samverka med barnens kompisars föräldrar!
Nattvandra!
Men snälla!
Hur uppkäftiga och tykna och "vuxna" dom än är, så var dom en gång det gulligaste, gnyendet ni nånsin sett när dom lades blodigt, fosterfettade och rynkiga på er mage. Behåll den kärleken, även när dom är som värst!
En dag får ni kanske ett tack!
Låt det bara inte sluta på akuten, under magpumpning, med ett skrikande förlåt, medans livet sakta ebbar ut....

ta hand om er.



Kommentarer
Postat av: sparven

bra skrivet! tycker föräldarna inte gör ett skit nu för tiden!! ungarna super/röker ju redan vid typ 10 års ålder!! va faen händer med samhället?? sen ska dem ut å slås å nästan döda en för å få en ynka mobiltelefon!! Är det sån här värld vi vill att våra barn ska växa upp i?? Ta mer ansvar över era barn! Har inga barn men vill ha det nån dag! men vill man skaffa barn när det ser ut så här?? Sluta blunda!!! Ta ert ansvar!!

2008-04-30 @ 11:13:25
Postat av: Piggelin

Mycket bra skrivet!!Håller med om tonåringar som "hade så jäkla kul på festen" *jaha, vad gjorde ni då?* -Minns inte va så jäla full....Sen och seeen är det synd om aku´tpersonalen som ska magpumpa idioten VAKEN och de skriker o bråkar...Been there done that..Inte fyllot alltså..Men som du skrev, föräldrarna ska inte strunta i barnen på storhelger utan ha bättre pli o disciplin på sina lösa ungar!Barn (för man är barn till 18,bara man inte får påhopp nu av ngn fjortis=))gör inte som föräldrar säger, de gör som föräldrar gör...

Det va min fria åsikt under yttrandefriheten! hihi

2008-04-30 @ 11:17:12
Postat av: Helle

Jag hoppas av hela mitt hjärta att Flisan verkligen tänker sig för fler än 1 gång innan hon göra vissa sker som hennes kompisar kommer göra...
Vi har liksom "skräckexempel" i familjen, hon har dom på båda sidor & jag har försökt förklara ända sen hon var riktigt liten & peppat henne att inte börja med dumheter, för då jävlar får hon nog smisk för första gången i sitt liv...
om inte annat kommer hon få ta hand om sin stackars mamma, som blivit paralyserad av brustet hjärta...

2008-04-30 @ 11:20:31
URL: http://heahog.blogg.se
Postat av: Cheva

Här i Rödeby ( ja jag bor där) Hoppas jag värkligen att föräldrarna tar sitt ansvar. Jag tänkte köra en runda i kväll (natt och kolla att de e lungt) och jag hoppas fler gör de med mig.
Önskar dig coh alla som läser en fin och lugn valborg

2008-04-30 @ 11:37:41
Postat av: Petter, vem annars? =)

"Ojojoj, nu kommer Petter svara nytt fyndigt om hur elak jag är som inte låter han få dricka ifred."

Asså du. Jag satt bara och flinade när jag läste det där :P Men visst, det är lätt som fan att få tag på sprit här. Men så länge man dricker rätt mängder så är det ju okej. Tycker jag iaf. Och idag blir det inte så jävla mycket, man vill ju komma ihåg vad man har gjort :P

Men baah, vi måste ju ses någon dag lilla du =) *väntar på en inbjudan* (A)

2008-04-30 @ 12:20:06
Postat av: Jennie

Du inspirerade mig att skriva i min blogg om smällare och raketer i dessa tider.

Tack gumman.

2008-04-30 @ 15:55:01
URL: http://rovardotter1971.blogg.se
Postat av: Häxan ifreun skeuneland

Hejjeee bumsan!! *tokvinkar*

Vill börja med att berömma dig för att du verkligen har det fiiint här inne... Men jag hade då inte väntat mig något annat ifrån söta du juuu *ler*...

Solen ser vi massor av här nere i skeune minsann... Alldeles alldeles underbart! Man blir såååå glader ju!

Nu till allvaret...

Kan inte annat än att bara hålla med!! Att bli kallad förälder är något man måste göra sig förtjänt av! Begriper inte att vissa väljer att sätta dessa underverk till världen för att sedan bara uppriktigt sagt SKITA I DOM...

Skärpning föräldrar!! Att vara förälder är minsann en uppgift du tar på dig för resten av ditt liv...

Sist men inte minst...

Löööööööööv juuuuu gumman!!! *kramar om*

2008-04-30 @ 23:19:41
Postat av: Danne // curse

jag undrar varför dom alltid är ute efter nya spärrbara telefoner

2008-05-01 @ 10:22:31
URL: http://asgard.curzed.net
Postat av: Annchen

http://naktergalning.blogg.se/1203861775_r_storm_ett_vrtecken.html
Det har minsann varit lite översvämmat i år också, i februari tog jag bilderna i det inlägget, där vattennivån var betydligt högre än den borde vara, även om det inte var såna mängder som tidigare år.

Tycker det är tragiskt att allting ska så långt ner i åldrarna, att barnen inte får vara barn lika länge idag känns det som. Det ska vara snygga kläder, man ska vara sexig, man ska sminka sig, man ska supa och festa, vara ihop med massa pojkar... när man istället borde leka med kottar i skogen, inte bry sig ett dugg om hur man ser ut, och bara njuta av sin barndom, för den kommer aldrig mer igen.

2008-05-01 @ 19:29:26
URL: http://naktergalning.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0