Julkalender 1 dec....

Midvinternattens köld är svår
Tjugofyra små nissar i djupsnö går
Rävsax gömd under täcke vitt
Knipsar nisse av på mitt
Livsandarna för honom tryter
Snart i eget blod han flyter





Dec 1

Den gamle mannen reste sig sakta upp ur den stora trästolen. Stol var egentligen inte det rätta ordet för att beskriva den gigantiska skapelsen, vars fantastiskt utsvarvade armstöd, ben och rygg slingrade sig samman och upp mot det till synes oändligt höga taket.

Kotorna i ryggen knakade högljutt på mannen, och han grimaserade illa. Haltande vaggade han fram till en spegel som hängde på väggen och stirrade tomt mot sin reflektion. Det tunna och vita skägget löpte samman med det likadana håret. I långa testar hängde det ner över kroppen. Dräkten han bar verkade en gång ha varit vit, men skiftade numera i både grått, brunt och svart, med stänk av skarpare färger som påminde om livade fester han numera bara kunde se tillbaka på.

Han suckade. Skulle han säga något annat än att han var omåttligt trött på det här jävla jobbet, skulle han inte tala sanning.

"Jag är omåttligt trött på det här jävla jobbet", sa mannen till sig själv med en hes stämma. Han var ingen vidare lögnare.

En tung ekdörr gled med ett högt knarrande upp längre bort i rummet. En liten krokig man hastade ut genom den, med en bunt papper i famnen.

"Dagens jobb, herre", sa han med hög röst.

Den gamle suckade igen.

"Vad är det idag?"

"Tja, mest det vanliga. Du vet, snattare, lögnare, hustrumisshandlare, alkoholiser och knarkare, hemlösa, börsspekulanter och ett gäng advokater."

"Jag är trött på det här nu", mummlade mannen.

"Mm-hmm", svarade tjänaren ointresserat och började lägga upp pappersmappar på ett skrivbord. Även han var klädd i en ljus dräkt.

"Kan inte folk börja ta ansvar för sina egna handlingar nån gång? Varför ska jag behöva stå till svars för alla idioter som inte kan låta bli och bryta mot vett och etikett hela förbannade tiden?!"

Den gamle mannen spottade ut orden och var röd i ansiktet. Tjänaren pausade sitt arbete, sträckte på kroppen och vände blicken mot sin herre:

"Därför att det är ditt jobb, Jesus", sa han med tydliga markeringar. "Du visste mycket väl vad det var du gav dig in i, så sluta klaga så förbannat mycket och sätt igång! Du har faktiskt inte jobbat här mer än ett par tusen år. Väx upp! Det är dags att du mognar och accepterar ditt öde!"

Mannen hastade ut ur rummet, smällde igen dörren bakom sig och lämnade Jesus tillsammans med dagens sysslor. Han spottade och sparkade på en ljusstake som stod på golvet.

"Fy fan för familjeföretag", sa han och satte sig vid skrivbordet.


Kommentarer
Postat av: Fru Pusselbit

Den tolkningen var ny och mycket otäck! ;)



Skönt att du börjar må bättre nu! =) kram

2008-12-01 @ 20:50:54
URL: http://pusselbitarna.blogspot.com
Postat av: Sanna

Hej! Jag har suttit och läst din blogg och mina tårar har fallit på min kind konstant... Jag blir ledsen för att du slår så mycket på dig själv och ledsen för att vi är så väldigt lika. En sådan grym smärta trodde jag bara att det var jag som bar. Jag hoppas att du någonstans hittar ditt inre. Du har så väldigt vackra barn och du är väldigt vacker..

Kramar om dig hårt hårt och ger dig modet till att kliva fram..

2008-12-01 @ 21:04:06
URL: http://sannasuppner.blogg.se/
Postat av: Nippertippan

Ush...dikten var uh...men bilden är vacker. Önskar man hade så där mycket snö!!!

Vilken härlig bakgrund du har här. Läste tidigare att det är din kompis som gör sådana. Vad skoj. Jag har hämtat min bakgrund från en gratissajt, men det finns inte hur mycket som helst att välja mellan. Men just nu är det skönt med gratisgrejer;)

Ha en skön kväll! Kramizar:)

2008-12-01 @ 21:10:25
URL: http://hemtillnippertippan.blogspot.com
Postat av: Mickis

Usch då... Stackarn... :(

2008-12-01 @ 21:55:43
URL: http://mermickis.blogspot.com
Postat av: Babymyz

Näähäää har du sett dom,coolt.Tyckte dom var sååå himla fina ihoppa,dom passar tillsammans verkligen.

Skulle va kul o se dom i verkliga svensson livet..

Dom eller hon´har fina ungar oxå..

jaja..

Vad himmla gullig du é,hoppas verkligen det kan komma upp en passande lgh åt oss..

Ringde allt denna damen,men hon tyckte nog jag skulle avstå,för den é verkligen liten,tv rummet é jättelitet så nån sång skulle inte se bra ut att ha där sa hon,så jag tackade NEJ:( hoppas parrtilebo é snäll snabbt nog igen,fortsätter annars att söka så mkt som jag kan i gbg o möndal o kungsbacka..

pöss & kram på dej

2008-12-01 @ 22:16:55
URL: http://www.metrobloggen.se/marilouise
Postat av: soffie

snyggt du gjort här på bloggen,'

usch den va inte lika fin som orginalet,

gokväll

2008-12-01 @ 22:31:35
URL: http://soffie69.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0