Konsten att läsa nattsaga

Om NÅN som läser min blogg vet hur man håller sig vaken genom en godnattsaga, snälla! Tala om HUR!
Minns när jag jobbade som lärare/fritidspedagog, då fick man läsa skitkort, sen blev man som en monotonisk röst som föll i trans.
När jag var dagmamma och barnen ville läsa saga på morgonen fick man ha tändstickor i ögonen nästan.

Nu har min son börjat älska att läsa godnatt sagor.
Inte sånna korta med bilder som man pratade sig igenom. Nähä, Nu e de Zigge med zäta, Otto har en noshörning, Morfar prosten och nu senast ikväll läste vi ut Kolla Killar!

Förr hade han ro i ungefär 2 minuter, dvs en halv sida om det inte fanns bilder.
Nu lyssnar han helt fanatiskt och suger åt sig allt, När vi läste så funkar du! så beskrev han i ordalag matens väg från framtand till ändtarm. Dessutom helt rätt. Han talar om för mig hur kroppen är uppbyggd, hur muskler fungerar och vart binjurarna sitter.

Idag fick jag läsa 5 kapitel.
Satte oss skönt i soffan, under en filt och gosade ner oss.
Efter ungefär 2 kapitel, tack gode gud korta kapitel, boken hade 88 sidor så kände jag hur jag började sluddra och nicka till. Men jag läste  fortfarande. I nån sorts trans....
Boken nickade helt och huvudet föll bakåt.
-Men mammaaaaaaaaaaaaa, läääääääääääääääs!
På en nanosekund var jag tillbaka. Läste säkert en sida till innan huvudet började nicka och talet blev sluddrigt.
Att jag lovat att läsa ut bokjäveln var ju inte bra det heller.
Till slut säger han
-Om du ändå skall sova å inte bryr dig mer så kan du lika gärna gå å lägga dig....
Dammit va den satt.
Klart jag bryr mig!

Men bokjäveln har en inbyggd läskig bakgrundsmusik som bara hjärnan ser, inte ögonen, så man faller i trans av sig själv!

Hur gör jag?
Hjälp!
Trodde bara detta hände när man läst typ 50 sidor i sina tunga romaner,,,,
Men nu har detta magiska osynliga mantra smugit sig ner i mina barns böcker!
Hur trollar jag bort dom?
Å skynda er!
Imorgon måste jag börja läsa en ny bok!

Kommentarer
Postat av: Issah

MORFAR PROSTEN!!! :D :D DE tre böckerna har jag hemma! Alle köpte de till mig i julklapp =) Har alltid lyssnat på Morfar prosten på band sen vi var yngre, med Margareta Krok som läsare. Hon är (var) så underbar!! Lyssnar jämt på de banden när jag diskar :P

"Elsa, vad är det som går med Guds hjälp?" Den meningen är så klockren till att komma från en prost!

2008-06-16 @ 22:26:21
Postat av: Jennie

Jag vet inte vad man måste göra för att hålla sig vaken, jag har problem att hålla mig vaken när jag ska läsa bilderböckerna åt sonen. Eller mina egna för den delen.

Jag SKA skaffa körkort, men tog en cykel tills vidare. Sen är det otroligt nog ganska kul att cykla, mycket roligare än att gå.

Angående lökgrejen så har jag för mig att den kostar 289 kr. Lite dyrt, men å andra sidan är det ju livstidsgaranti på den. Man får inte köra knivarna i diskmaskinen, utan dom måste handdiskas för att behålla skärpan. Jag får min i slutet av juli.

2008-06-16 @ 23:48:23
URL: http://rovardotter1971.blogg.se/
Postat av: Anonym

Låt sonen sitta skönt, sätt dig själv så obekvämt som möjligt, när mantrat börjar, nyp dig själv. Avbryt mitt i och gå på toa, bara så där, sätter liv i andarna. Alternativt införskaffa CD-spelare, bra sagor och låt sonen lyssna på dem och lägg dig bredvid. Så gjorde jag i varje fall, alla 3 ungarna lyssnade glatt med mamma sovandes bredvid, jag var ju i varje fall något närvarande :)



Lycka till

2008-06-17 @ 11:29:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0