Penne rigate Al Capone

Igår lagade jag middag till Andreas.
Har provat receptet en gång innan och det är riktigt gott!!!
Tar 40 min att laga ungefär!


Här är för 6 personer...

Ingredienser:

450 g      Penne rigate
750 g      Oxfile i bit. Jag tog fläskytterfilé
1,5 krm   Nymald svartpeppar

Till såsen:

200 g      Championer
3 st          Hackade vitlöksklyftor
2 tsk        Salt
3 msk     Smör
1              Purjolök
4              Tärnade tomater
1 dl          Vatten
2,5 dl      Matlagningsyoghurt
2 dl          Lätt Creme Fraiche
2 st          Oxbuljongtärningar
0,5 msk  Maizena redning, för ljusa såser

Penne rigate, pasta med räfflad yta, kan bytas mot annan kort pasta.


1. Börja med såsen. Skölj och skiva champinjonerna tunt. Fräs svampen i smör tillsammans med vitlök och salt, på medelvärme, till all vätska försvunnit. Rör om då och då.

2. Blanda svampen med purjolök och tomater. Fräs blandningen 2-3 min.


3. Tillsätt vatten, grädde, creme fraiche och smulad buljongtärning. Strö över Maizenaredning och koka upp under omrörning. Ställ åt sidan.


4. Koka pastan enligt förpackningens anvisning.


5. Skär köttet i 12 skivor. Salta och peppra på båda sidor. Stek det i smör i het panna 1/2 minut på varje sida eller grilla i grillpanna.


6. Servera köttet med rykande het pasta, sås, citron, tomat och persilja



Gott var det iaf!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0