Guldhedens vattentorn

När jag var liten brukade min pappa och jag åka till detta vattentornet och fika.
Jag har inte varit där på många år, men pratat mycket om det.
Nu var vi där och tittade in stället igen och det ser ut precis som jag mindes det!




Guldhedens vattentorn är ett vattentorn på Södra Guldheden i Göteborg.
Vattentornet består av en cylindrisk reservoar som bärs upp av en mittpelare och av ett antal valv runt om. På taket av reservoaren finns en cylindrisk toppbyggnad som innehåller ett kafé. Tornet står på Wattnebergen som de tidigare kallades. Vattentornet är 22 meter högt och reser sig 122 meter över havet. Tornet började byggas 1951 för att förse Guldheden och Johanneberg med färskvatten och stod i förbindelse med vattentornet i Johanneberg genom en lång rörledning. Det invigdes 19 mars 1953 och ritades av arkitekten Nils Einar Eriksson som även ritade Biografen Draken, Göteborgs konserthus och Park Avenue Hotel.
Guldhedens södra vattentorn är fortfarande i drift. 

Högst upp i Guldhedens vattentorn ligger ett café som bjuder på fantastisk utsikt och en trevlig lokal. Mat- och fikautbudet är standard. De serverar enklare lunchrätter som sallader och paj. Till kaffet eller teet kan man välja mellan ett antal olika sötsaker.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0