Mycket givande samtal

Idag har Blondiie köpt sig en hårddisk....
1 TB =)
990 kronor.
Mycket nöjd....
Fick pengar av min farmor i jul och födelsedag, och har hittills sparat dom varje år....
Så har mina hårddiskar pajjat så jag valde att köpa en ny för årets pengar...
Känns faktiskt riktigt bra...

Åkte till coop för att ge barnen korv som är billigt där=)
Och lite annat att äta då.
Så äter barnen och bakom sätter sig en man som säljer Faktum.
Ni vet hemlösas tidning.

Alex frågar om han kan få godis och jag svarar: "Nej, inte idag, nu har vi köpt annat"
För det första har vi choklad hemma, sen tycker jag att man inte MÅSTE köpa och även att visa att allt kostar pengar.
Han ser sådär 6-års ledsen ut och frågar om han får ta mer dricka istället.
Säger att det är OK, men bara en halv mugg, eftersom han fick en halv mugg först och det inte ingår påtår...
Gud va jag är duktig idag...Annars tar jag ändå =)

Iaf så säger mannen bakom "låt pojken dricka, det är ett barn"
Och så börjar vi diskutera.
Mannen säger att jag har väldigt fina och väluppfostrade barn, och alla föräldrar vet hur bra det känns att få höra!
Så ber Alex återigen om godis men får nej.
Så reser sig den hemlösa mannen och säger: Låt mig få köpa dom en chokladbit..
Jag säger direkt lite för högt NEJ, det går bra, spara dina pengar...
Mannen stannar upp och tittar på mig och säger: Snälla, låt mig få köpa, inte för att jag måste, eller kan, utan för att jag VILL... Låt mig få känna mig värdig och normal och se mig inte som den uteliggare jag är....

Jag tystnar totalt och nickar till och tittar ner i bordet.
Det känns inte alls fair, att en man som inte har pengar för dagen väljer att ge mina barn triviala saker som godis, samtidigt som jag förstår vad det betyder.
Han kommer tillbaka med en sån 3 för 10, två japp och en schwizernöt.
Barnen skiner upp och säger båda artigt tack!
Mannen blir lika glad han.
Så pratar han igen om vilka fina barn jag har.
Så jag ber han sätta sig på stolen bredvid vårt bord så jag hör vad han säger...
Så pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Men så tystnar han och säger tack.
Jag tittar frågande på honom.
-Ja, tack för du är en ängel
Skrattar till och säger jag är nog så långt ifrån ängel man kan komma...
-Vet du? Du är första människan som pratar med mig på tre månader. Första människan som behandlar mig som en levande människa och inte som ett äckligt slödder. Du är första som pratar med mig på ett fint och trevligt sätt, och du är så otroligt vacker. Tänk vad skenet kan bedra, att någon som du kan välja att prata med mig och låta mig sitta här utan att skämmas.
Visste inte direkt vad jag skulle svara... Blev pionröd i ansiktet och höll på att skämmas ihjäl av hans vänliga ord.
-Förlåt det var inte meningen att göra dig generad...
-Ah, ne det är ingen fara...
Jag svarade att bakom varje hemlös ligger oftast en mycket djup tragedi, ingen VÄLJER att inte ha tak över huvudet eller att inte få en kram eller att stötas ut.

Han berättar sitt liv, att han tills för 9 år sedan var lyckligt gift och pappa till två små fina barn, som idag är 16 och 18 år...
Inte en betalningsanmärkning, högt uppsatt jobb och livet var så bra...
Tills en stor tragedi ödelade hans familj. Av respekt för mannen låter jag hans liv stanna där...
MEN, mannen (jag bad aldrig om hans namn) han säljer faktum varje dag, han har ett jobb som byggare där dom låter han sova ganska ofta...
Han tvättar sina kläder var tredje dag, duschar dagligen och sköter sig, det såg man.
Man såg han var uteliggare, men inte alls lika trashig som vissa är. Lite stubb men ändå helt ok...
Idag vill han bara jobba och få en lägenhet vilket är en omöjlighet för honom, då det varken finns bostäder eller jobb och ingen anställer en som honom.

Han sa så mycket saker som verkligen fick än att tänka till.
När jag gick, hade vi pratat nästan 40 minuter.
Och dom 40 minutrarna såg ut att vara dom mest viktiga i hans sista års levandstid.
Han fick känna sig som människa igen.
Han fick lov att ge 2 barn godis (som jag såg när han köpte och betalade, inget ur fickan, så slipper nått smartass tro det...)
Han fick prata med en människa som inte såg ner på han och frågade om faktum.
Undrar vem det gav mest, han eller mig.

När vi skulle gå hade jag köpt 6 julmust.
Frågade om han ville ha en flaska, men neeeeej, behåll och ge dina barn, jag skulle bara spara den till sommaren....
Gav han en flaska och sa: vet du, julmust är som godast på midsommarafton! Här får du!
Han sken upp och la den i sin väska....

Sa hej då och tackade för chokladen och pratstunden.
Han sa hej då och tackade för att jag visade honom att mänskligheten finns där bland materialismen....

Det sista jag hörde var: Änglar finns, här, mitt ibland oss, jag hade nöjjet att träffa en...
Jag vände mig om och log....

Men frågan är fortfarande...
Vem gav det mest....
Ta hand om er!


Kommentarer
Postat av: sweetmama

Japp du är en ängel.



Jag brukar också göra så där, prata om det finns tillfälle och allt känns ok. Det ger nog båda lika mycket tror jag.



Och vilken förebild för dina barn du är!



Kram

2009-01-31 @ 22:30:57
URL: http://sweetmama.blogg.se/
Postat av: Veiken

Du behöver inte fundera! Du är en av dom! Kram

Postat av: Stefan

Hi hi hi...va sa du? Hörde inte riktigt....;-)

Sov gott vännen

Kram

2009-01-31 @ 23:19:19
URL: http://jalonen.blogg.se/
Postat av: Lena

Oj vilken händelse! Du är en ängel!



Tack för att du visar medmännsklighet och tog dig tid för en annan männsika, sånt gör mig glad!



Det är så otäckt hur livet bara kan vända för vissa...hoppas av hela mitt hjärta att denna mannen kan få komma på fötter igen!



Kram!

2009-01-31 @ 23:31:27
URL: http://lenakald.blogg.se/
Postat av: Micke

Säg till om du vill träffas på måndag... Kul att få säga hej om det går bra... Kramar om

2009-01-31 @ 23:36:32
URL: http://tomten.bloggagratis.se
Postat av: Razzie

mycket starkt inlägg som berörde mig ändå in i hjärtat,

du är verkligen en ängel som visar att mänskligheten finns! det borde finnas fler som dig, du är en mycket bra förebild för dina barn. Såna som dig kan ändra på fördomar å annat skit. Ta hand om dig & dina barn

2009-02-01 @ 01:18:09
Postat av: Fru Pusselbit

Det finns så många hemlösa som haft ordnade liv och sedan kan det bli skilsmässa, konkurs, arbetslöshet eller något annat som gör att man hamnar på gatan och sedan är det så fruktansvärt svårt att komma tillbaka...



Vad bra att du skrev ned det här! Kram

2009-02-01 @ 01:29:31
URL: http://pusselbitarna.blogspot.com
Postat av: majsan47

Vad otroligt fint skrivet av dig, jag blir så rörd av att läsa det där. Tror nog att ni gav varann lika mycket genom det där samtalet. Visst är det underbart med sådana där möten. Det finns hopp för mänskligheten säger jag när jag läster ditt fina inlägg. Kramar om

2009-02-01 @ 06:12:11
URL: http://www.metrobloggen.se/majsan47
Postat av: Anna

Blir alldeles gråtmild när jag läser detta inlägg.

Tänk om fler gjorde som du...

Ängel!

Kram Anna, en annan mamma

2009-02-01 @ 08:36:19
URL: http://annabackhouse.blogg.se/
Postat av: Lindis

Blev väldigt berörd av dina ord.. Du är en sån fin människa! Varma kramar!

2009-02-01 @ 08:46:42
URL: http://metrobloggen.se/lindis78
Postat av: Ammis

Vilken fin människa du är Blondiie!!! Tänk om alla nån gång kunde stanna upp lite o. se sig omkring o. kanske bara skänka ett leende till nån annan som går förbi. Detta ska jag berätta för min Jens för han är preciiis sån, han tar alltid hand om dom som ser svaga ut o. är lite utanför. Jag ryser. du är en klippa.



Kramelikram på hela dig.

2009-02-01 @ 08:51:43
URL: http://ammis.bloggagratis.se
Postat av: Anneli

Det finns änglar även på denna jord. Och du är en av dem. Detta inlägg får en att uppskatta det liv man har.



Var rädd om dig och din familj ha en skön Söndag.



Kramisar din vän smoggen

2009-02-01 @ 09:40:27
URL: http://smoggen.blogg.se/
Postat av: Stefan

Hej lillvännen.

Vet du, jag erkänner, läste aldrig ditt inlägg i går kväll. Men nu gråter jag för tusan som ett barn.

Det är ju det jag alltid har sagt.

Du är en ängel i mänsklig gestalt.

Känner nog inte en enda människa som inte bara skulle ge den där stackars mannen en nedsättande blick och en fnysning. Men inte Jessica inte. Nä, hon låter honom känna sig mänsklig och värdig för en stund.

Jag tror att den största anledninge till att det finns hemlösa i vårt land, är att vi andra tillåter det.

Du är fantastisk.

Kram

2009-02-01 @ 10:13:26
URL: http://jalonen.blogg.se/
Postat av: virpi

Vad skönt att du pratade med honom.

Jag trodde att jag var den enda!

Brukar alltid köpa deras tidning o har varit på konserter som anordnats.

Blir det aktuellt igen så kan jag säga till dig om du vill.

Kram Virpi

2009-02-01 @ 11:08:30
URL: http://virpi.blogg.se/
Postat av: Amanda

Åh jag är så blödig! Jag blir helt tårögd när jag läser detta. Otroligt fint skrivet!

Och för honom betydde nog det där samtalet väldigt mycket! Man borde faktiskt ta sig tid och se sina medmänniskor lite bättre. I dagens samhälle rusar alla bara från ställe till ställe. Jag har flera gånger ( nu sen jag fick barn och har tid till det) stannat och pratat med okända människor på stan. Oftast gamla människor som antagligen inte har så många att prata med. För mig gör det väl ingen större skillnad att stå där och prata bort en kvart men för dom gör det nog hela dagen.

2009-02-01 @ 11:19:16
URL: http://creyla.blogg.se/
Postat av: Anette

En sån fin förebild du är för dina barn!! En medmänniska som verkligen visar att det finns änglar bland oss! Bra att du skrev ner det och gav oss andra en tankeställare...Kram

2009-02-01 @ 12:38:13
URL: http://olssonfamily.bloggagratis.se
Postat av: Frogprincess

Det trillar tårar nerför min kind när jag läser detta. Tänk om fler människor skulle bry sig och inte bara tycka det var hemskt att bli sedd med en uteliggare.

En stor eloge till dig som gjorde denne mans dag till en liten lycka.

kram

2009-02-01 @ 15:49:16
URL: http://www.metrobloggen.se/frogprincess
Postat av: Cat

Åhh!! Fick rysningar av detta inlägg.

Så härligt att det finns människor som bryr sig om de hemlösa!

Det är verkligen så synd om dem, precis som du skriver så är det ju inget de väljer själva.

Världen är så orättvis. Tragiskt att vissa människor inte har ett hem. =(

Han lever nog länge på detta! Du gjorde hans dag till en dag att minnas för alltid! =)



Försöker bli frisk här, men idag när jag vaknade var det inte alls bra.. Är ju alltid värst på morgonen tycker jag. Men det ger med sig nån gång! =) Gäller att se allt från den ljusa sidan!



Kraam på dig underbara Blondiie!

2009-02-01 @ 21:27:34
URL: http://cattitude.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0