svchost.exe =)

Som ni vet läser jag ju IT-säkerhet och behöver lära mig allt om datorer känns det som....
Alex är jättesjuk så jag missar massa lektioner i detta och det är MYCKET att missa...
Alltså pluggar jag hemma vilket ibland är bättre då man inte stressar på för att bli färdig så man kan gå hem, utan man läser och blir intresserad på ett helt annat sätt...

Makedonk av alla vet jag verkligen går in för att lära mig om jag nu vill...
Så idag skall vi läsa om grundläggande riktlinjer...

Så börjar jag läsa om:

  •Early terminate-and-stay-resident (TSR) programs performed functions such as displaying an instant calculator, small notepad, or address book
•In Microsoft Windows, a background program, such as Svchostexe, is called a process
•The process provides a service to the operating system indicated by the service name, such as AppMgmt

Tänkte att jag fan för en gångs skull SKALL lära mig då jag egentligen tycker det är jävligt intressant.
Och ta me fan så har jag lärt mig nu....
Men när jag läste om det hittade jag följande mening som jag faktiskt tycker är JÄVLIGT skoj sagt...
Sen råkar den till på råga stämma hur jag kan göra med mina datorer med =)

"Så du vill alltså inte försöka döda alla svchost-processer såvida du inte har någon slags sadomasochistiskt relation till ditt operativsystem. "

Tycker den är underbar =D

Funderar på att köra nått program och leka på Makedonks data istället för min och se om man kan lattja lite=)

BTW makedonk, visste du det var en förkortning på service host???



Kommentarer
Postat av: Makedonk

Tjena tjejen =)



Jodå, vi pratade ju i telefon när jag var på väg TILL och på väg HEM från frissan :P

Då hade jag ännu inte hunnit läsa detta inlägg, och jag svarade ju på dina frågor ;-)

Sen måste jag säga att jag faktiskt är impregnerad... Ramponerad... eeeh... Imponerad över hur mycket du lyckats lära dig på så kort tid.



Får nog se upp så du inte kommer och snor min tjänst för mig :-P



Kramis

2009-11-09 @ 19:37:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0