Älgön

Tjena alla roliga människor!!!!

Ingen som är intresserade av lite historia?
Tydligen skall det finnas en gammal militärbas på älgön i västra götaland....
Någon som vet om det är ett rykte att man förvarat ubåtar etc där.....
Skall finnas en hemlig militär bas där som är nerlagd men som försvaret håller gömd/stängd fortfarande.....
Man tog tydligen in ubåtar och man kan gå i skogen på ön och man går rätt in i luftventiler.....


Vet någon nått om det? Är det en sägen med dom stora stålportarna? Många säger att det är västkustens största amunitionsföråd där inne =)


Har ingen nått spännande om det?


Hittade bland annat detta:
*Angående den underjordiska marinbasen i bohuslän så kan jag meddela att den ligger som någon spekulerade i på Den västra spetsen på Älgön sydväst om stenungsund. Där är det nära ut till "havet" bara en gir förbi meholmarna och Åstol för att sedan lägga sig på cirka 230 grader rätt ut i marstrandsfjorden*Basen på älgön stämmer...När jag växte upp så jobbade min far inom försvaret! Han jobbade som attack dykare ombord på ett par Svenska ubåtar... Så han jobbade bland annat på Muskö på mitten av 70talet och Ka4 på 80 talet... Han var även utbildad sjukvårdare inom det marina.. Jag har själv vart på basen på älgön som liten...



Men jag tänkte bara tillägga att jag bor själv i området kring Älgön på västkusten och här går många rykten ang bergrummet som påstås används/användes för U-båtar. Hört talas om gubbar som jobbade med att köra cement ut till ön när det byggdes och sånt. Givetvis inget jag kan bevisa men det talas ganska mkt om det.


På sommrarna åker ja ofta båt förbi och det ser onekligen ut som att det kan vara något, det är t.ex. en lång gjuten betong kaj längs nordvästra sidan av ön.


Sedan ang bergrummet som ska finnas i gullmansfjorden så kan jag bara säja att där cirkulerar mycket rykten. Jag kan bekräfta att det finns något inne i berget för längst in i fjorden vid Saltkällan finns en port där järnvägen går rakt in i berget. Har själv stått precis vid porten... Men vad som finns där inne har ja inte den blekaste om.



Frågade lite ute på nätet och min älskade lilla Bitch Anna gav mig följande tips:


[21:52:00] [OnlyMe]Bitchen> åk till ön och skrika ngt på arabiska så får du se om det är sant eller inte



Såååå.....
har jag inte bloggat inom en vecka så vet ni var jag är =P


Kommentarer
Postat av: Anna

;)

2010-08-01 @ 22:44:01
Postat av: Älgö-fantasten

Hejs! Har tillbringat flertalet av mina midsomrar på denna fantastiska plats på jorden och undrar om du har bilder från Älgön, antingen som du kan mejla eller lägga ut på din blogg?

2010-12-13 @ 13:38:19
URL: http://www.alphaville.de
Postat av: martin

Hej bor själv i området kring ön, det blir nog en smula problematiskt att lyfta ubåten över kajen och sedan knuffa in den i berget.. ha ha..

åker ofta båt förbi.

2011-04-12 @ 13:27:38
Postat av: En som varit där

Jag och min kusin åkte och satte oss på kajen (Den av bettong på älgön) för några år sedan (2006) Då kom det en militär båt (Rätt så liten dock) De sa till oss att det var förbjuden mark och att vi skulle åka därifrpn inom 10 minuter annars skulle vi få höre böter en det vi fick (300sek)

2013-06-09 @ 19:12:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0