Peter Gästbloggar om 9 veckor med Blondiie

Ja då va det dags för en liten summering efter nio veckor o lite betänketid. Lovade i nått svagt ögonblick när jag gästbloggade sist att kanske skriva ett par rader och va kan bli bättre än en liten summering.


Vad ska man nu skriva då.. jo det har vart 9 hysteriskt roliga veckor. Tror inte jag har skrattat så mycket på en månad innan som jag har gjort på en dag med Blondiie. Vi har haft som mål utöver vissa små grejer som skolan tydligen ansåg att hon skulle kunna, Att hitta på nått tokroligt varje vecka, och jag tror vi har lyckats. Eller vad säger du ? ja du får va med på ett hörn Jessica. Du kan väll skriva en kommentar vetja!


Tyvärr har jag vart tvungen att be Blondiie att inte skriva om vissa grejer pga massa fåniga sekretess regler o annat krafs. Bara för att komma hem o känna hur det kliar i fingrarna att själv skriva om dagens galenskaper i gästboken. Men för o nämna nått så har ju Blondiie redan bloggat om att vi var ute o körde tåg. Tråkigt att hon missade lite detaljer i det hela. Vi satte oss i bilen efter en stadig lunch och brummade iväg, diskussionen i bilen gick lite som följande:

Blondiie: Vart ska vi ?

Peter: Vi ska ut och leka med elektriskt tåg.

B: Määh lägg av nu vart ska vi ?

P: Vi SKA ut och köra TÅG !

B: Faaan va du e löjlig vi kan ju inte åka ut o köra tåg.

P: jo

B: Men varför ska Janne med ????

P: för han har fixat att vi ska ut o leka med ett elektriskt tåg.

Bilen rullar mot sävenäs och diskussionen fortsätter i samma spår. Lol. Den va ju nästan vitsig... SPÅR!

B: ska vi fixa nått lås på SJ ???

P: *trummar lite försynt med fingrarna på ratten* VI SKA KÖRA TÅG!!!

B: Ska du köra så vill jag också.... Så det så...

P: *pedagogiskt som vanligt och med olympiskt lugn* frågar du så får du säkert köra.

B: Faaaan va du e löjlig... klart vi inte ska köra tåg..... Blir nästan sur på dig om du inte berättar vart vi ska...


Så fortsätter det tills vi står i RC loket o rullar iväg med Blondiie bakom spakarna o ett fett smajl. I denna stil har det gått i alla veckor.  Har som sagt haft oförskämt kul.  


Vad har vi hittat på mer för kul. Blondiie har ju haft en förkärlek o lägga upp allt hon vågat här men det har ju vart lite vinklat o kanske inte alltid precis som det hände. Men vem kan klandra för det. Vissa fall har det vart för att hon inte fått skriva precis o i andra fall för att ni läsare inte skulle tycka så jätte synd om mig. Vissa grejer har jag ju redan dementerat men det kan vara värt att påpeka igen. Som dendär fadäsen att hon råkade bli inlåst i bilen under tiden jag handlade. Inte skulle väll nån göra så med mening


Samma diskussion som när vi skulle åka tåg infann sig när jag sa att vi skulle titta på balkongen i källaren berättade för henne att vi skulle åka utomsocknes på ett jobb där skulle jag visa henne att det även fanns balkonger i källare.  Dessutom en ganska hög balkong. Det lät väldigt likt när vi skulle leka med tåget. Jag va löjlig som inte berättade hur i h**vete det kan finnas en balkong i källaren. Döm av lilla Blondiies förvåning när hon går ner för en trappa en våning under markplan, in genom en ståldörr o hittar oss på en balkong ca 30 meter över betonggolvet. Men kul va det. Sen gick vi upp på taket på grannkåken o hade en helt enorm utsikt över älven. Det va nog den första riktigt goa vårdagen i år och vi hade en strålandes dag med solsken o nästan vindstilla. Så vi passade på o sätta oss nere vid forsen på en lägre balkong o prata bort en stund inarbetad tid o njuta av solen. Det är nått speciellt med den första vår värmen. Sen bar det raskt av till ett som alltid grådassigt Göteborg och mera galenskaper.


Vi retade gallfeber på en taxibil en vanlig eftermiddag och han nedkallade antagligen alla Allahs förbannelser över oss. Det hela började med att taxin försökte tränga sig vid ett rödljus, överraskande nog så gick det inte så bra. Kan bero på att jag anser att taxibilar överlag är Besebubs högra hand i trafiken. Jag missar inte många chanser att ge igen för allt dom ställer till med. Sak samma om vad min religion säger om taxibilar. I alla fall så hamnar vi jämsides med taxin vid rödljuset o jag kände hur hornen växte. Råkade säga till Blondiie att peka på taxins framhjul o småfnissa när Chaffisen såg henne så började jag också peka och tokskratta vilket fick honom till o börja gestikulera vilt, undrandes vad vi skrattade åt. Vi vinkade glatt tillbaka lagom tills att det blev grönt o åkte. Så var den dagens goda skratt räddat.


Blondiie har även lärt sig att man inte behöver vara speciellt mycket smartare än en fiskmås för att bli överläkare. Den plockade hon som vanligt ner på jorden snabbt och effektivt. Jag skrattade så jag tjöt när vi gick därifrån. Mer om den episoden kan ni ju läsa om i hennes tidigare inlägg o det stämmer rätt bra.


Ett jobb som jag tor att fröken missat o skriva om var ett på slutet när vi hade ett möte inbokat hos en av de större glassfabrikanterna. Min vana trogen så var vi 10 minuter tidiga och stod i receptionen och väntade medan jag iakttog Blondiie med spänning när hon stod och spanade in en stor välfylld glassfrys. Hon påminde lite om en 5åring som tittar på klapparna under granen.  För o inte tala om lyckan när tanten i receptionen sa att vi kunde ta var sin glass undertiden vi väntade. Mötet förflöt lugnt och han vi hade mötet med hade nog inte kunnat undgå dom längtande blickarna efter chokladglass o annat smaskens , så han erbjöd  en glass när vi gick o samma lycka en gång till.


Ett annat kul upptåg som tog hårdare på Blondies självförtroende men som jag ändå röstade fram till dagens skratt var när vi var ute hos en kund för att titta på ett jobb i deras nya lokaler som var under ombyggnad. Vi travade glatt in hos kunden och jag hälsade med ett handslag och presenterade Blondiie. Han tittade lite på henne o frågade om det va hon som skulle sy gardiner. HALLELUJA nästan en minuts tystnad innan hon samlat sig . Hon kontrade snabbt detta med att hitta ett stort fel i utrymningsplanen som alla typ räddningstjänsten med fler redan godkänt. Jösses va jag e stolt över den tjejen att hon tar såna grejer som alla andra missat efter så kort tid. 


En annan kul hallelujaupplevelse var ju att ta med henne till en väl ansedd pizzera (utby pizzeria) och vi får in var sin rejäl pizza. Trodde aldrig nån gått hungrig därifrån. Men lilla blonddiie brummar igång som en överdimensionerad flistugg som bara morrade till lite av motståndet när pizzan innan den försvann.  Ett litet diskret rapande och hon räcker upp handen o säger "ursäkta mig, den smakade bra. En sån tar vi" *suck* där VAR jag stammis. Men nu får man väl leva på viktväktarmat eller nått istället. När vi ändå var inne på att prata mat så var vi på ett av scandics hotell i centrala stan en morgon för att kolla lite problem med en dörr. När vi gick förbi frukostbuffen så var det nästan så jag funderade på att investera i ett koppel till henne så man fick med henne genom lokalen.


Vi ska nog inte glömma att höja ett varningens finger för att ta med henne till en brandstation när dom har öppet hus på sportlovet. Men det var sånt tjat så jag tyckte att det får väll gå. Vi åkte till Angereds station som hade öppet den dagen..  Glassade runt o kikade på lite brandbilar och sånt när en brandman börjar prata med oss bakom ryggen på oss. Han frågade "Är ni här för att kolla på brandbilarna?" varpå blondiie skiner upp som en sol o proklamerar högt och ljudligt " nä VI är här för att kolla killar i uniform"... varpå jag börjar fundersamt  rycka henne i jackärmen som en 3dje klassare rycker fröken i jackan och frågar  "Vadå VI !!! va menar du nu. Stå för dina sjuka fantasier o blanda inte in mig i dom!!!!" där slutade det besöket och trots att jag hade kört en omväg runt halva stan o hon hade fått en kvart på station så va hon sur som bara den... Det va väll jag med  efter att hon bögförklarat mig inför publik... Tackar tackar


Men i stora drag så har det vart underbara 9 veckor.  Och jag trodde inte att en blondin kunde ta till sig så mycket kunskap om ämnet. Inte ens på 9 månader. Men det lyckades hon med.  Skulle kunna skriva så pass mycket här så att blogg .se hade fått investera i mer utrymme på sin server men detta sammanfattar det hela rätt bra. Kanske återkommer i  ärendet med fler tokiga upptåg om hon e tokig nog att låna mig tangentbordet.


Ha  en underbar afton allesammans och kram på er


// Peter


Kommentarer
Postat av: Blondiie

fnyser flistugg??? JAG! Ge dig ffs. Ok du hade fått godkänt om du nämt marcos Buffe men INTE pizzan!



å du? Glömde du det viktigaste? när jag fick frågan vad en kvinnlig låssmed kallas? Och jag svarade proffs?

Se där ja, du glömmer jÄMT dom viktiga detaljerna, inte bara i brandskydd!

mumlar om sina blåmärken på hela kroppen

2009-03-17 @ 23:44:44
URL: http://blondiies.blogg.se/
Postat av: Peter Olofsson

Trevligt med en gästbloggare på din blogg, fint och trevligt skrivet om dig också. En sann diplomat läser jag mellan raderna. Ur ren beteendevetenskaplig synpunkt är din blogg underbar på alla sett, min är lite "mer politiskt korrekt" och kanske lite tråkig på det viset, idag förgyller jag den med en flygande "snorre" helt i Blondiies anda. Har en son som är elektiker så jag vet att han skulle gilla bilden på de söta nallebjörnarna, undrar om det skulle kunna gå bra, gick inte att kopiera den från din sida. Så jag skulle bli glad om du skickade den till [email protected] om du har tid. Ha en fin dag dag och som sagt fint skrivet av din "handledare" måste jag säga.

Mvh från Peter Olofsson!

2009-03-18 @ 08:07:54
URL: http://www.oumberligating.blogspot.com
Postat av: Sindarin

Blev tipsad om din blogg... hit tror jag att jag kommer tillbaka igen och läser lite =)

2009-03-18 @ 14:22:10
URL: http://sindarinsworld.blogspot.com
Postat av: Makedonk

Tjena Peter!



Vad kul att få läsa hur det egentligen gick till på alla era bravader.. Fast det där med brandstationen minns jag... Jag fick ju ett telesamtal från en tös som var högt uppe i varv, och om jag inte minns fel hörde jag någon muttra i bakgrunden... Kan det ha varit du? ;-)



Ta nu han om allas vår favoritblondiie, även i fortsättningen!



/Makedonk

2009-03-18 @ 20:28:46
Postat av: Peter

Tack för sympatierna makedonk. jo det va nog jag som muttrade i bakgrunden. satt o skrev gästbloggen igår o kom på mig själv att det höll på o bli en bok av det hela.



//Peter

2009-03-18 @ 21:04:54
URL: http://www.slutet.se
Postat av: Jessica

Gästbloggare, vad coolt!!

Du (Jessica, inte Peter, hehe) har fått en utmaning! Kolla in på min blogg (http://banditkoll.blogg.se) så får du veta mer!!

Mvh Jessica

2009-03-18 @ 21:14:11
URL: http://Http://banditkoll.blogg.se
Postat av: evelina

Fin blogg:)

allt bra?

2009-03-18 @ 22:06:30
URL: http://mystjej.blogg.se/
Postat av: Ture

Var det säkerhet ni pysslade med? Tycker mest det verkar som oseriöst skitsnack. Ursäkta mig, gärna skämt och glam men jag skulle ju inte lita på någon som säger sig arbeta med säkerhet som inte har en seriös framtoning och detta... verkar ju inte seriöst, hur mycket ni än flabbat och flamsat tillsammans och hur mycket man lett när man läst.

2009-03-20 @ 21:35:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0